lauantai 21. syyskuuta 2013

Leipää ja suolaa kirijasesta evästä elämäntielle ja vähä mussiikkia viikonvaihteeseen

Herätetty

Mikä on tämä pistävä tunto, joka nakertaa sisässäni?
Se hiertää kuin hiekan jyvä kengän ja jalan välissä.

Miten olen voinut liata itseni sisältäpäin?
Olen kuin nurinkäännetty käärmeennahka,
joka on ryvetty mutaisessa maantienojassa.
Minun ikäänkuin pitäisi lakkaamatta pestä
käsiäni, saamatta niitä puhtaaksi.

Minä on tämä nykivä levottomuus jäsenissäni?
Mikä tämä noidanmylly aivoissani-- se jauhaa
lakkaamatta samoja muistikuvia.

Kuulen himokasta huokumista, juopuneiden remua,
jytämusiikkia, onttoa naurua, kirouksia, nyyhkettä.
Miksi ne ahdistavat minua, miksi lanteeni ovat
polttoa täynnä ja hartioillani kuin tuhannen
kiloa romurautaa, niinkuin raskas kuorma,
liian raskas kannettavaksi.

Jostain kuuluu ääni sanovan: "Autuaita ovat
puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan."
Oletko sinä Kristus olemassa?
Jos olet olemassa, pese minut puhtaaksi.

Joe olet olemassa Jumalan Poika, anna minulle
leposi ja rauhasi ja puhtautesi.
Anna minun tuntea se vuosien takainen tunne, kun
äiti pesi minut puhtaaksi kesäisessä rantasaunassa.
Muistan, kuinka pehmeästä lapsenihostani huokui
saunanlöylyn ja uuden koivuvastan tuoksu,
puhtauden tuoksu.

Jumalan Poika, ymmärrä minua, minä tarvitsen
se puhtauden, sen tuoksun sisääni, sydämeeni.
Tarvitsen lapsenihon sisääni, sinun puhtautesi
ja rauhasi, anna se minulle.
-Tapio Nousiainen-

1 kommentti:

  1. Tottapa tuo, sen kummemmin siihen mitään lisäämättä.

    VastaaPoista

Kiva ku kävit, jätäppä käynnistäs ränttiä ruutuun. :)

Joulu on taas

 No tottahan se on, että joulu tullee vaikkei tekis yhtään piparitalua, mutta muutama niitä pittää tehä jotta saa näpertämisen vietin tyyvyt...