keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Kokemuksia Hengen vaikutuksesta

 Partapappa kirijotteli plokissaan http://www.partapappa.net/2015/03/luen.html  siitä miten hän on elämässään kohannu Jumalan apua. Hän on saanu kokia parantumista ja löytäny uudenlaisen elämän auttaakseen toisia. Hän mainitti jutussaan armolahajat joista haluaapi tietää enemmän. Minäkään ei kovin palijo niistä tiiä mutta jotaki oon saanu kokia. Muutama rivi siis siitä aiheesta tännään.

Pikkusen taustatietua siitä mitä armolahajat on. Armolahjat ovat Jumalan lahjoja jotka toimii Pyhän Hengen voiman kautta ja vaikutuksesta. Ekan korinttolais kirijeen kahestoista luku kertoo millasia lahajoja voi saaha.
Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikessa vaikuttaa on sama.
Mutta kullekkin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä:
toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimsen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä;
toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekkin erikseen, niinkuin tahtoo. 4-11 jakeet
  
Armolahajat kuuluu jokaiselle uskovalle, niitä voi pyytää ja anoa. Pyhä Henki jakkaa armolahajoja niin kuin tahtoo, niitä ei ihiminen voi kenellekkään antaa eikä siirtää omia lahjojaan toiselle.

Mun eka kokemukseni armolahajoista oli mieleen painuva hetki. Olin sillon ollu uskosa muutaman viikon. Oltiin pienellä porukalla koolla ja illan päätteeksi rukkoiltiin. Siinä rukkouksen aikana yks kaks rupesin puhumaan ihan outua kieltä. Sitä tuli suusta ihan pulputtamalla enkä saanu puhetta loppumaan vaikka kuin yritin. Olin vähä järkyttyny että mitähän mulle tapahtuu, tilanne oli ennenkokematon, täysin uus ja vieras.
Kahtelin ympärilleni ettien yhtä tuttua naista joka olis tullu siihen mun tykö, selittään ja vähä jeesaamaan mua, että mikä tää tilanne oikeen on. Nainen katto mua vaan perin hymyilevin kasvoin ja nyökytteli päätään tyytyväisen näkösenä. Se ei mua helepottanu yhtään.
Josaki vaiheesa se rukkous kuitenkin päättyi ja mää löysin suomen kielen. Menin sen naisen luokse ja kysyin että mitä ihimettä se oli. Nainen kahto mua ja sano; sää täytyit Pyhällä Hengellä ja sait kielillä puhumisen lahajan.
Olihan se ihimeellien tilanne.
Kielillä puhuminen jäi pysyväksi lahajaksi. Oon sen jäläkeen vuosien varrella puhunu monella eri kielellä, mitä erilaisemmisa hetkisä ja tilanteisa. Rukkoilen kielillä päivittäin. Raamatusa sanotaan, että kielillä puhuva rakentaa ihtiään. Kielillä puhuminen on hengen yhteyttä Jumalan kans, ylistytä ja rukkousta jota tämä maailma ei ymmärrä eikä käsitä. Joskus oon ollu tilanteesa, että en kertakaikkiaan tiijä miten mun tulis rukkoilla. Oon alkanu puhumaan kielillä, jolloin henki rukkoilee kauttani just niitä asijoita mitä siinä hetkesä tarvii rukkoilla.

Toisenlaisia kokemuksia armolahajoista ovat näyt ja tiedon sanat.
Nämä lahajat toimii tavallisesti sillon ku ollaan koolla srk;n tillaisuuksisa. Pyhä Henki näyttää mulle asijoita jotka saattaa liittyä jonku paikalla olevan ihimisen elämään. Tai saatan nähä ja tietää henkilön, että just tuolle ihimiselle on tämä näky. Kerrompa esimerkin jonka oon tainnu kertua joskus aikasemminki.
Istun srk;n tillaisuuesa takapenkillä ja mun eesä istu mulle outo nainen. Yks kaks nään tuon naisen ympärillä ikään kuin ammusvyön tapasen vyön. Vyösä on palijo pieniä taskuja. Osa selän puolella olevista taskuista alakaa irtoilemaan ja ne tipahtaa pois, muutama tasku jää jäljelle.  Mulla ei ollu tuon taivaallista käsitystä mitä näky vois tarkottaa. Ei ollu kovin heleppo mennä kertomaan naiselle näkemääni, mutta menin kuitenkin. Esittelin itteni naiselle kuka oon ja kerroin sitte mitä näin rukkouksen aikana. Naiselle näyllä oli merkitys ja hän sanoi mitä se tarkottaa. Eli, ei oo mun asija tietää mitä näyt merkkaa vaan hän kenelle se näky on tiedostaa sisimässään näyn merkityksen.
Toinen erimerkki viime sunnuntailta. Tillaisuuen lopusa ollaan hetken aikaa oltu keskittyneinä rukkoukseen ku mun ajatuksiin nousee sanat; oikean puoleinen lihasrevähtymä. Hetken aikaa siinä mielesäni tuumailen ja mietin, että olinkohan mää ymmärtäny sanat oikeen, oliskohan täälä paikalla olevista jollaki sellanen vamma. Uuvestaan soi sanat pääsä, oikean puoleinen lihasrevähtymä. Sillon nousin ylös paikallani ja kysyin, että onkohan täälä sellanen ihiminen paikalla jolla olis oikijalla puolella jonkinmoinen lihasrevähtymä tai repeämä. Ku sain viimesen sanani sanottua niin vieresä istuva nainen sannoo, mää se oon. Purskahettiin molemmat nauramaan, että siinäkös sitä ootkin, niin lähellä. Sitte hän sannoo tunteneensa koko rukkouksen ajan että pitäs pyytää mua rukkoileen puolestaan. No siinäpä olin lähellä ja mehän rukkoiltiin.

Jotku sannoo että uskovan elämä on ahistavvaa ja tylsää. Että siitä on kaikki mielekkyys kaukana. Mää oon täysin erimieltä. Eihän sen rikkaampaa, mielenkiintosempaa, yllätyksellisempää elämää voi ollakkaan ku saa ellää Pyhän Hengen yhteyvesä. Voiman, jonka kautta voi tapahtua mitä tahansa, kenen tahansa elämäsä.  Ei oo Paavali turhaan kehottanu uskovia pyytämään ja anomaan armolahajoja, sillä niitten kautta Henki tekkee uskovat valamiiksi palaveluksen työhön.
Monella ihimisellä saattaa olla joku erityiskyky, ominaisuus tai taito, syntymälahajaksi saatua kuten usein sanotaan. Jumala voi ottaa nämä luontaiset kyvyt ja muutaa niitä Pyhän Hengen voimalla jolloin ne tulevat hengelliseksi voimavaraksi.

 Eiköhän täsä yheksi kertaa tullukki tuosta aiheesta. :)

Ollaan avoimin sydämin ja mielin. Anokaa niin teille annetaan.

Siunausta päivääsi!







6 kommenttia:

  1. Siunausta myös Sinun päivääsi! Oli mukava lukea kokemuksiasi armolahjoista; minulla on myös hyvin samantapaisia kokemuksia. Kiitos, kun kirjoitit tämän päivityksen!

    VastaaPoista
  2. Kiitos ihanasta kirjoituksesta Siunauksellista iltaa.♥

    VastaaPoista
  3. Samat sanat tarttee sanoo ku muutki. Kiva kun kirjotit tän, selvens asiaa paljon. :)
    siusiu

    VastaaPoista
  4. Mitäpä tuohon voi sanoa kuin että Amen. Siunausta elämääsi

    VastaaPoista

Kiva ku kävit, jätäppä käynnistäs ränttiä ruutuun. :)

Joulu on taas

 No tottahan se on, että joulu tullee vaikkei tekis yhtään piparitalua, mutta muutama niitä pittää tehä jotta saa näpertämisen vietin tyyvyt...